TAYANGAN MALAM ISRA'

|

Dalam suasana sambutan isra' mikraj ini saya tertarik untuk mencoret peristiwa-peristiwa yang berlaku pada malam isra' nabi dari masjidil haram ke baitil maqdis . Dengan harapan ianya dapat memberi manfaat kepada kita semua .

PERISTIWA PERTAMA
Peristiwa pertama , nabi melihat hakikat dunia . Dalam perjalanannya itu nabi melihat wajah dunia yang sangat hodoh sekali .

PERISTIWA KEDUA
Peristiwa kedua , nabi melihat seseorang yang berada dihujung jalan memanggilnya . Orang tersebut adalah Iblis laknatullah . Pada awalnya , Iblis tergolong dalam golongan jin-jin yang beriman kemudiannya dia kufur kepada ALLAH tatkala diperintah sujud kepada Adam alaihissalam .

PERISTIWA KETIGA
Peristiwa ketiga , nabi terhidu bau yang wangi daripada kubur masyitah(tukang sikat anak perempuan Firaun). Bauan harum ini terhasil dari kerana Masyitah tetap mempertahankan akidahnya bertuhankan ALLAH yang esa walaupun dia akan dibunuh oleh Firaun .

PERISTIWA KEEMPAT
Peristiwa keempat , nabi melihat satu kaum yang bercucuk tanam dan menuai dalam masa dua hari sahaja . Lalu nabi bertanyakan kepada Jibril siapakah mereka ini? . Jawab jibril ,mereka adalah mujahidin(orang yang berjuang) dijalan ALLAH .

PERISTIWA KELIMA
Peristiwa kelima , nabi melihat satu golongan manusia yang menggunting lidah dan bibir mereka menggunakan gunting dari neraka . Lalu jibril menyatakan kepada nabi mereka adalah orang-orang yang pandai berceramah tetapi mereka mengajak manusia kearah kesesatan melalui ceramah-ceramah mereka .

PERISTIWA KEENAM
Peristiwa keenam , nabi melihat seekor lembu jantan keluar dari tempat yang sempit kemudiannya mahu masuk kembali kedalam lubang itu tetapi tidak berjaya . Lalu jibril berkata mereka ialah orang yang suka menabur fitnah terhadap manusia . ketika mereka berkehendak menarik balik fitnah itu mereka tidak terdaya .

PERISTIWA KETUJUH
Peristiwa ketujuh , nabi melihat satu kumpulan manusia yang mencari makan seumpama binatang , aurat mereka hanya ditutup dengan kain-kain yang kecil .Kata jibril kepada nabi , mereka adalah golongan yang tidak menunaikan zakat .

PERISTIWA KELAPAN
Peristiwa kelapan , nabi melihat satu kumpulan yang menghantuk kepala mereka sampai pecah . Walaupun dikembalikan rupa asal kepala tersebut mereka tetap memecahkannya . Lalu jibril berkata mereka adalah golongan yang berat kepala untuk melaksanakan ibadah solat .

PERISTIWA KESEMBILAN
Peristiwa kesembilan , nabi melihat manusia yang berebut-rebut untuk mendapatkan daging yang busuk dan tidak menghiraukan daging yang elok yang sudah siap dilapah . Kata jibril inilah sekumpulan manusia dari ummat kamu yang meniggalkan yang halal dan mengambil yang haram iaitu golongan yang berzina .

PERISTIWA KESEPULUH
Peristiwa kesepuluh , nabi melihat manusia yang meminum nanah yang keluar dari tubuh badan penzina . Jibril berkata inilah golongan manusia yang gemar minum arak yang diharamkan diatas dunia .

PERISTIWA KESEBELAS
Peristiwa kesebelas , nabi melihat satu golongan manusia yang mencakar muka dan dada mereka menggunakan kuku dari tembaga . Lalu jibril berkata mereka adalah golongan yang suka mengumpat orang .

Itulah beberapa peristiwa yang ditayangkan kepada nabi pada malam isra'nya . Marilah sama-sama kita mengambil iktibar dari peristiwa ini . Wallahua'lam .

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

©2009 .::ilahi anta maqsudi::. | Template Blue by TNB