keajaipan mesir...

|


Puji-pujian itu segalanya milik Allah , rahmat sejahtera keatas junjungan kita nabi Muhammad s.a.w serta sahabat dan ahli keluarganya sekalian . sesungguhnya ujian itu amat banyak untuk kita tempuhi dan bentuk ujian itu pula berbagai-bagai , itulah sunnatullah yang ditetapkan kepada kita sebagai hambanya bukanlah ujian itu tanda kita dibenci Allah akan tetapi ujian itu semata-mata untuk menguji tahap kesabaran atau syukur kita padaNYA .

Kali ini tulisan ini diajukan khusus pada diri sendiri dan umumnya pada sahabat-sahabat semua . setelah natijah imtihan sudah pun keluar maka berbagai-bagailah keajaipan bumi mesir menzahirkan dirinya . semua yang kita jangka yang kita yakin dan sebagainya sangat meleset dan tersasar , yang kita rasa mumtaz tiba-tiba dhoif jiddan , yang kita rasa dhoif jiddan tiba-tiba najah bahkan mumtaz , pelik mesir nih... justeru itu ramailah yang kecewa dan bersedih atas keajaipan bumi mesir ini , yang tak merasai anda tidak layak untuk berkata-kata lebih-lebih lagi untuk merendah=rendahkan sahabat-sahabat yang tersasar dari jangkaannya silap-silap haribulan anda yang kena nanti na'uzubillah...

Pada yang najah sudah pasti anda gembira , happy , istareh dan sebagainya tetapi jangan anda lupa bahawa kejayaan atau najah juga merupakan ujian dari Allah . betul ke najah pun ujian? ya , najah juga ujian Allah kerana apa sahaja aturan hidup kita ini adalah ujian testing dari Allah pada hambanya samada kita melakukan yang terbaik atau sebaliknya . bagi yang najah menjadi kewajipan anda BERSYUKUR pada Allah , firman Allah yang bermaksud : jika kamu bersyukur pasti kami akan menambah-nambahkan nikmat kepada kamu tetapi andai kamu kufur tidak bersyukur ingatlah azabku amat dahsyat!!!jangan kejayaan ini menjadi istidraj pada anda , jangan sekali-kali anda berbangga-bangga sampai tak sedar itu adalah kurnian Allah janganlah anggap semua itu hasil kecerdikan anda sahaja , sedarlah semua itu kurnian Allah sahaja!!!

Pada yang tak najah pasti anda bersedih , kecewa dan macam-macam lagi yang anda rasai , itu adalah fitrah manusia tetapi yakinlah semua itu ada hikmah yang tak mampu kita jangkau dengan otak serahkan sahaja pada yang esa . tak najah bukan bermakna anda akan gagal selama-lamanya , bukan juga bermakna anda perlu berasa putus asa dalam belajar tetapi anggaplah kegagalan anda itu sebagai titik permulaan anda untuk terus berusaha dan berjaya pada tahun-tahun akan datang . yakinlah kesabaran anda akan membawa tuah pada suatu hari nanti dengan syarat anda tidak berputus asa dari RAHMAT ALLAH!!!

الصبر كالسبر # مرّ مذاقته
لكن عواقبه # أحلى من العسل

maksudnya : sabar itu ibarat jadam , pahit rasanya , tetapi natijahnya nanti , lebih manis dari manisan madu

Akhirnya sama-samalah kita nekad , buat azam baru untuk tahun yang akan kita hadapi , yang najah mabruk untuk anda , tekadkan usaha anda jangan berpada dengan yang ada yang tak najah lipat gandakan usaha anda tabahkan hati ingat kejayaan itu akan datang jua pada anda ia bukan sesuatu yang mustahil!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

©2009 .::ilahi anta maqsudi::. | Template Blue by TNB