kemulian hanya dengan ilmu,sedarlah!!!

|

syukur yang tak terhingga kepada allah s.w.t diatas segala kurniannya , selawat dan salam diatas junjungan nabi muhammad s.a.w .setelah sekian lama universiti al-azhar bercuti ,sekarang ianya kembali kelam-kabut geger-gegok dengan mahasisiwa yang datang untuk mencari ilmu .

alhamdulillah , hari ini baru saya berkesempatan masuk kuliah walaupun ia telah bermula lebih kurang 2 minggu lalu . minggu pertama hanya kita sahaja yang menunggu , pensyarah-pensyarah dan rakan-rakan arab masih tak datang ,minggu kedua ada program kutub sittah dan hal-hal yang perlu diselesaikan . syukur yang tak terkira rasanya bila dapat masuk muhadarah doktor...

ILMU DAN GURU...

sesungguhnya ilmu bukanlah suatu yang terlalu sukar dan bukan juga terlalu senang .namun kalau kita tersilap langkah ilmu itu takkan masuk ke lubuk hati kita .justeru itu saya menekankan bahawa wasilah yang paling penting dalam menuntut ilmu ialah berguru . untuk menjamin kesahihan ilmu mestilah kita berguru seperti kata hukamak "sesiapa yang belajar tanpa guru maka syaitanlah gurunya".

dalam fatrah pengajian kita di al-azhar ini guru kita ialah para pensyarah dan juga doktor-doktor . maka sudah tentu bila mereka adalah guru kita , sewajarnya penghormatan mesti kita tunjukkan kepada mereka .caranya ialah dengan kita menghadirkan diri ke kuliah dan mendengar muhadarah yang disampaikan mereka .ingatlah ilmu takkan datang kepada orang-orang yang tidak menghormatinya dan ahli-ahlinya . syair arab ada menegaskkan "ilmu sangat bermusuh dengan pemuda yang angkuh , seperti air banjir bermusuh dengan tempat yang tinggi".

JANGAN ANGKUH!!!

namun saya pernah terdengar suara-suara sumbang yang berbunyi "ahh tak masuk kuliah pun tak per , baca sendiri jer kitab kuliah tu bukan susah sangat , janji najah imtihan" .sekali dengar suara begini sedap juga tetapi persoalannya beginikah cara menuntut ilmu?.janganlah kalian tertipu dengan bisikan syaitan yang sentiasa membisikkan kata-kata sedemikian .

satu lagi suara sumbang yang pernah saya dengar ialah" kitab-kitab doktor ni tak payah belajar tak pe , asal kita bertalaqqi kitab-kitab turath". ya , tidak dinafikan kitab turath adalah sumber asli kepada ilmu islam namun kita perlu sedar ilmu turath ini mesti digabungkan dengan ilmu-ilmu moden . saya masih teringat kata-kata guru saya "antum kena sambung ke mesir , gabungkan ilmu pondok dan ilmu disana , tengok tuan guru nik abdul aziz dia hebat kerana mampu mengabungkan kedua-dua ilmu tersebut".itulah kata-kata yang penuh tawaduk yang lahir dari guru saya walaupun beliau mampu menguasai kitab-kitab turath namun beliau mengakui kurangnya beliau dalam ilmu-ilmu muasorah .

KITA???

sekarang saya ingin menyedarkan sahabat semua , usirkanlah bisik-bisikan syaitan itu .sudah-sudahlah berpada dengan bacaan kalian . yang hairannya orang yang lebih alim daripada kita pun pergi kuliah kenapa pula kita yang serba kekurangan ini boleh senang hati meninggalkan kuliah dan muhadarah .

ulama' bukan semestinya yang berjubah , berserban dan yang berkopiah merah . sedarlah para pensyarah dan doktor di kuliah juga ulama' .janganlah kalian menyempitkan minda dengan menganggap ulama' dan masyaikh hanyalah yang berserban , berjubah dan berkopiah merah!!!

ayuhlah ke kuliah , buangkan segala khowatir-khowatir syaitoniyyah itu . ingatlah syaitan sentiasa membisik-bisik sesuatu yang disukai oleh nafsu kita .andai kalian suka tinggal kuliah dengan kata-kata seumpama diatas yakinlah kalian telah termakan bisikan syaitan....sudah pasti syaitan bergelak ketawa melihat kalian begitu...ingin saya meninggalkan sahabat-sahabat dengan kata-kata dibawah :

انما العلم بالتعلم


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

©2009 .::ilahi anta maqsudi::. | Template Blue by TNB