jom kuliah!!!

|

assalamualaikum... rasanya lama sudah tidak mencatit sesuatu diruangan blog ini . kesibukan yang tidak diundang sering menjadi mani' .pun begitu alhamdulillah saya lafazkan setelah kesibukan itu berlalu dengan membawa manfaat-manfaat yang baharu dalam perjalanan hidup saya .

sedar atau tidak , cuti semester yang begitu panjang telahpun melabuhkan tirainya . 4 atau 5 bulan kuliah ditutup rasanya teramat rindu untuk menjejak kaki ke kuliah untuk tahun yang kedua , begitu bergelora rasanya .3.10.2009 merupakan tarikh rasmi kuliah al-azhar dibuka kembali , rasanya dah lebih cukup cuti yang dilalui , tidur pun rasanya dah melebihi limitnya , siang malam asyik tidur jer...

saya terpanggil untuk menyeru sahabat handai serta diri yang hina ini pakat-pakat ke kuliah . jangan kita membiarkan doktor-doktor dan para masyayikh yang menunggu kita . biarlah orang kata buat apa pergi orang tak ramai lagi???buat apa pergi kitab pun tak keluar lagi??? yang penting kita ke kuliah , yang utama kita yang menunggu doktor bukan doktor yang menanti kita , yang lebih utama kita menyambut para masyayihk jangan mereka pula yang menyambut kita .

ingatlah kata-kata hikmah : ilmu itu mesti didatangi dan ilmu itu takkan datang sendiri .maka kefahaman yang boleh diambil melalui kata-kata itu bahawa pelajar , murid atau mahasiswa mesti pergi ,mesti mencari dan menanti guru-guru jangan pula guru-guru datang mencari dan menunggu kita .

sebagai penuntut ilmu teristimewa pula penuntut ilmu agama , sama-samalah kita menjaga adab dengan guru kerana takkan tercapai ilmu sekira kita tak menjaga adab , tak menghormati guru .ilmu takkan datang andai kita tak mengagung dan tak menyanjungnya serta ahli-ahlinya . ingatlah ilmu tanpa keberkatan akan membinasakan kita.

satu perkara yang amat penting ialah kita mentajdid(perbaharui) niat . niatlah kita menuntut ilmu ini lillahi ta'ala . niat yang tulus akan menatijahkan hasil sangat berguna .tekadkanlah azam baru pada tahun ini , yang baik azamlah buat yang lebih baik , yang kurang baik lebih-lebih lagi kalian kena berazam supaya tahun ini adalah tahun yang terbaik buat kalian!!!
salam kuliah untuk semua terutama sahabat-sahabat didumyat...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

©2009 .::ilahi anta maqsudi::. | Template Blue by TNB