ZALIM JANGAN SEKALI!!!

|


1 OGOS pasti menjadi satu sejarah untuk negara kita malaysia yang dicintai . ribuan manusia berarakan semata-mata untuk menunjukkan perasaan mereka BAHAWA KAMI TIDAK SUKA KERJA-KERJA ZALIM . antara kerja zalim adalah menangkap orang tanpa dibicarakan dan disabitkan kesalahannya terlebih dahulu iaitu (ISA).

saya sangat bersetuju dengan demontrasi (GMI) yang dianjurkan pada 1 ogos lepas kerana menjadi tanggungjawab kita untuk mencegah kezaliman . agama kita melarang sama sekali untuk berlaku zalim terhadap sesama manusia walaupun mereka berlainan agama dengan kita , inikan lagi yang dizalimi itu adalah saudara seagama .

saya ingin nasihatkan kepada sesiapa sahaja yang menjadi pemimpin , jangan sekali-kali kamu berlaku zalim kepada rakyat ataupun orang bawahan kamu!!! saya bawakan satu rangkap syair sebagai ingatan untuk kita bersama :

لا تظلمن إذا ما كنت مقتدرا # فالظلم مصدره يفضي إلى الندم
تنام عيناك والمظلوم منتبه # يدعو عليك وعين الله لم تنم

maksudnya : jangan sekali-kali kamu berlaku zalim bila kamu menjadi pemimpin , kerana zalim itu akan membawa kepada penyesalan , pada waktu kamu lena melayan tidurmu orang-orang yang dizalimi sentiasa berdoa laknat keatas kamu , ingatlah mata ALLAH sekali-kali tidak pernah leka!!!

syair diatas telah disebut oleh syeikh daud al-fatani didalam kitabnya munyatul musolli . begitulah tugas para ulama'yang meneruskan kerja nabi-nabi senentiasa menasihati dan mengingatkan kita agar jangan sekali-kali berlaku zalim bila sahaja kita berkuasa .

satu lagi syair yang saya ingin sebut disini untuk menjadi renungan kita bersama :

لا تظلمن الصغر # فإن الجبال تبنى على الحصى

maksudnya : jangan kamu berlaku zalim terhadap rakyat , kerna gunung-ganang yang besar itupun ditegakkan dengan anak-anak batu yang kecil!!!

sama-samalah kita berdoa agar kezaliman dapat dihapuskan , yang dizalimi dapat pembelaan , yang zalim agar mendapat balasan , mudah-mudahan ALLAH membuka pintu hati mereka...

0 ulasan:

Catat Komen

 

©2009 .::ilahi anta maqsudi::. | Template Blue by TNB