TAHUN BARU TAPI MASA ITU SEMAKIN HAMPIR

|

assalamualaikum...

segala puji hanya milik allah , selawat dan salam keatas penghulu kita nabi muhammad s.a.w ,ahli keluarga serta para sahabatnya .sememangnya dunia ini sentiasa bergerak dan berputar dan selama-lama sedemikian hinggalah datangnya ketetapan allah s.w.t .

tahun 2009 telah berlalu tanpa menoleh menunggu kita ,2010 pula datang tanpa dipinta sesiapapun itulah dia hakikat alam . ada yang datang ada yang pergi . namun sebagai ummat islam sewajarnya kita merenungi , menghitung dan menyusun apakah amalan-amalan yang telah dan yang akan dilakukan sementara nyawa masih dikandung badan .

janganlah pula kita menjadi semacam golongan "DAHRIYYAH" yang berpegang bahawa disana tiada hari kebangkitan , tiada pembalasan diatas setiap apa yang kita lakukan , bahkan kita semua ini hanyalah semata-mata bergantung pada al-dahr(masa) , hidup dan mati semuanya kerana masa bukan kerana tuhan .iktikad mereka ini telah dirakam oleh al-quranul karim :

وقالوا ما هي إلا حياتنا الدنيا نموت ونحيا وما يهلكنا إلا الدهر

yang bermaksud : dan mereka berkata tidaklah ia melainkan kehidupan kami didunia , kami mati dan hidup , dan tidak membinasakan kami kecuali al-dahr(masa) .


disaat ummat manusia mabuk mengejar dunia tanpa ada batasan , hanyut dengan keindahan sementara , kita ummat islam hendaklah membataskan kehidupan ini sejajar dengan tuntutan islam . lakukan apa sahaja tapi ingat selepas mati nanti pembalasan sedang menunggu .yakinlah bahawa sesudah kehidupan dunia sementara ini akan ada satu kehidupan yang hakiki ianya adalah benar bukannya dogengan .disanalah kayu ukur kebahagian atau kecelekaan seseorang .

allah s.w.t telah menegaskan didalam al-quranul karim :


فاليوم لا تظلم نفس شيئا ولا تجزون إلا ما كنتم تعملون

maksud : maka pada hari ini tidak dizalimi keatas seseorang itu walau sedikit , dan kamu tidak dibalas melainkan apa yang telah kamu lakukan .



ingatlah kembali apakah tujuan dan hikmah allah s.w.t mencipta kita . adakah untuk berfoya-foya , berseronok atau untuk menjadi seorang yang taat patuh pada perintah agama .ya allah tetapkan kami diatas jalanmu....

saya mengharapkan serta berdoa agar tahun baru ini akan membawa kehidupan ini kearah yang lebih baik , ya allah pimpinlah kami kearah kebaikan sesungguhnya engkaulah pemilik segala urusan orang-orang soleh...

"SALAM IMTIHAN BUAT PARA SAHABAT"

P/S: DOAKAN KAMI WARGA AZHAR SEMOGA NAJAH DALAM IMTIHAN DUNIA DAN AKHIRAT....




0 ulasan:

Catat Ulasan

 

©2009 .::ilahi anta maqsudi::. | Template Blue by TNB